Kaskadérská scéna na plátně působí reálně, ve skutečnosti by ale vypadala úplně jinak
V kaskadérském řemesle existují různé specializace. Někdo umí skoky, pády, rvačky, někdo zase vyniká v automobilových honičkách. Často se zde prosazují například profesionální automobiloví závodníci. Jedna ze zkušených rallyových jezdkyň zaskočila i ve filmu Pánský klub, který se právě natáčí v Praze, a vytvořila zde sérii poměrně hrozivě vypadajících záběrů.
Tato kaskadérská scéna se odehrává na silnici v ulici Slunečná na Praze 10. Auto se řítí z kopce, v cestě mu však stojí silničář, který se snaží rozběsněný vůz zastavit. Marně. Silničář se zachraňuje skokem do strany. Tato sekvence událostí je poměrně náročná a nebezpečná. Předchází jí složitá příprava. Úsek, kde se bude natáčet, se musí několikrát projet. Veškeré detaily je třeba probrat s režisérem. Musí být naprosto přesně určeno, kde kdo bude stát, kdy a jak se kdo pohne. Vše musí být do puntíku dodrženo, aby se scéna zbytečně nemusela opakovat. Je samozřejmě lepší, aby kaskadér nemusel padat víckrát. Dále je nutné také správně nastavit úhly kamer. Průjezdy vozu bylo samozřejmě třeba několikrát opakovat, aby se správně určila rychlost, kterou má auto jet, rozmístění účastníků, i správné načasování uskočení před jedoucím vozem.
Kaskadérské scény jsou často rizikem i pro další účastníky natáčení, proto většinou kaskadéři vyžadují, aby i komparzisté byli v tomto směru zruční a zkušení. Scéna ve filmu Pánský klub se zvládla napoprvé, což se stává málokdy. Přesto kaskadéři uskutečnili ještě tři další pokusy, aby se přesvědčili, zda by to třeba nezvládli ještě líp.
Jak by ale taková scéna proběhla v běžném životě? Vzhledem k tomu, že se natáčela s novým SUV Peugeot 3008, stalo by se pravděpodobně toto: Vůz se řítí z kopce, přímo na silničáře. Peugeot zaregistruje překážku a okamžitě aktivuje systém automatického nouzového brzdění. Ten nejdříve vyšle řidiči důrazné zvukové i světelné varování. Pokud řidič nereaguje, vůz sám dupne na brzdy. Posádka vozu ucítí prudké cuknutí, ale bezpečnostní pásy je zadrží na svých místech. A chodec? Ten je v bezpečí.
I jiné modely umí samy nouzově brzdit, ovšem často to má háček. Většinou jsou jejich automatické brzdné systémy konstruovány pro městský provoz, kde je riziko kolize největší, a fungují tak pouze v omezeném rychlostním intervalu s použitím kamery. To znamená, že musíte například jet minimálně 15 km/hod a maximálně 40-50 km/hod. Při rychlejší či pomalejší jízdě nepracují. Peugeot 3008 má ale systém nouzového brzdění poslední generace, který používá kameru v kombinaci s radarem. Má tak dosah kolem 300 až 400 metrů a díky tomu dokáže pokrýt obrovskou rychlostní škálu, a to od 5 až po 140 km/hod. Navíc dokáže detekovat chodce a cyklisty nejen ve dne, ale i v noci. Od vyšších úrovní nabízí Peugeot 3008 tento doplněk výbavy jako součást sériové výbavy. Aby tedy filmaři mohli zmíněnou kaskadérskou scénu natočit, museli funkci automatického nouzového brzdění deaktivovat.
Chcete-li tuto kaskadérskou scénu vidět ve filmu, počkejte si do příštího roku a zajděte si na film Pánský klub do kina.
Zdroj: Peugeot