Na Malostranském náměstí teklo mléko a strdí
Pod čarokrásnou stropní malbou v refektáři Profesního domu na Malostranském náměstí zazněly písně českých autorů dvacátého století. Ve své interpretaci je předvedla jedna z nejvytíženějších českých operních pěvkyň, Jana Šrejma Kačírková. Koncert se konal k příležitosti vydání jejího debutového alba. „Odjakživa jsem si přála a snila o tom mít vlastní CD. Když jsem na tom svém prvním albu začala pracovat, pochopila jsem, že je to jedna z věcí, která mě opravdu baví. Zpěv, nahrávání skladeb, ale i proces výběru skladeb, zkoušení s klavírem, schůzky s producenty a podobně, to všechno je nádherná práce,“ řekla půvabná operní pěvkyně.
Na albu najdete písňové cykly a písně z období mezi lety 1907, kdy vznikl nejstarší cyklus Otakara Zicha Písně a písničky, a 1973, kdy Zdeněk Blažek napsal svůj cyklus Sedm písní v lidovém tónu. Výběr měl společného jmenovatele – Libuši Domanínskou, Janinu dlouholetou učitelku, ale také důvěrnou přítelkyni. „Začala jsem toto CD nahrávat v době, kdy nás opustila moje drahá paní profesorka a celoživotní rádkyně, česká operní pěvkyně Libuše Domanínská. Všechny skladby, které na albu zpívám, jsou výhradně z jejího archivu. Některé písňové cykly jsou dokonce ručně psané samotným autorem a Libušce věnované,“ vysvětlila sopranistka Jana Šrejma Kačírková.
Po koncertě, na kterém Janu doprovázel její klavírní partner Mikoláš Troup, přišel na řadu samotný křest alba. Jeho kmotry se stali Petr Hejma, Barbora Kodetová, Pavel Šporcl a Jitka Zelenková. Jana i její nová deska má blízko ke své rodné zemi. A jak podotkl moderátor Alexandr Hemala, už praotec Čech věděl, že země je to zaslíbená, mlékem a strdím oplývající. Pro zpečetění tradice se proto album s názvem Když láska přilétá křtilo mlékem a medem.
Jitka Zelenková, která již vydala téměř 20 studiových alb, měla pro Janu Šrejmu Kačírkovou pár rad, jak nahrát dobrou desku. „Já jsem vydala první album pozdě, až když mi bylo třicet. V té době jsem už vůči sobě byla dost kritická, trvalo mi tedy hrozně dlouho dát desku dohromady. Ale myslím, že je to dobře. Na album patří materiál, který má člověk vyzpívaný, osvědčený na koncertech. Hlavní je nespěchat! Na desku patří jen skladby, o kterých jsem skálopevně přesvědčená,“ podotkla Jitka Zelenková.
Ondřej Soukup, který má s přípravou desek také nemálo zkušeností, měl pro Janu jen samou chválu. Křtu se nakonec z důvodu nemoci nezúčastnil, album si ale poslechl rád. „Při poslechu této desky jsem si znovu uvědomil, jak je důležité zpívat česky. I když umíme anglicky, německy a jiné jazyky a rozumíme jim, tak přeci jenom rodný jazyk má pro vnímavého posluchače jiné parametry. Samozřejmě, Wagner zní líp v němčině, Verdi v italštině, zvukomalebně to patří k sobě. Leč zpěv v našem rodném jazyku má pro většinu z nás ještě další rozměr – obsah a poezii textu. Milá Jano, udělala jste skvělý počin nejen česky zpívanými texty, ale i výborným výběrem repertoáru a interpretací,“ chválil pěvkyni známý český hudební skladatel a baskytarista.
Jana Šrejma Kačírková, která je v profesním životě vrcholem jemnocitu, má v soukromém životě i trochu jinou podobu. Našli byste ji například v traktoru na poli, mezi záhony na zahradě, na tréninku dobrovolných hasičů nebo jak peče nějakou lahodnou buchtu pro svou rodinu. Přestože největší část jejího repertoáru tvoří opery, je Jana velkou fanynkou muzikálů a v budoucnu možná dojde i na muzikálovou desku.
Večer uzavírala Jana Šrejma Kačírková společně Pavlem Šporclem. Připravili si skladbu Ave Maria od Williama Gomeze. „Koncert se konal v rámci cyklu Pražské hudební večery Pavla Šporcla, snažím se posluchačům přinášet pravidelně tu nejlepší kvalitu. Jsem rád, že jsme mohli jako agentura Janě pomoct tohle album uskutečnit,“ nechal se slyšet Pavel Šporcl.
Zdroj: ŠPORCL ARTS Agency.